Kylskåpsmagneter med kontrast

dsc05679Som ni kanske vet så brukar jag vara med på Monthly makers utmaningar, det kommer ett nytt tema var månad som man kan vara med på.

Denna månaden var det kontrast.. som ju kan vara väldigt mycket..I julklapp fick jag sånhär krympplast som man kan göra massa saker med, allt från smycken till som här kylskåpsmagneter eller kanske nyckelringar. Jessica Andersdotter är det förresten som är månadens värd. Hon gör jättecoola foto-konstverk-kreationer som jag aldrig skulle komma på tanken att göra 🙂 Kolla gärna in bloggen för bilder. dsc05442Så jag satte igång att prova mig fram till lite figurer som kunde passa på ett kylskåp. Själva grejen här tyckte jag var att göra en liten kontrast i vardagen. Nåt man kan kolla på för att bli lite glad av när det ännu är helt grått och mörkt ute. Som ni ser så är våra andra kylskåpsmagneter lite mer neutrala 😉

Pappret som figurerna är ritade på är i samma storlek som en A4-sida så de krymper minst 2/3 från sin ursprungliga storlek. Så gjorde jag en fiffig film där jag filmade allt när de liksom bubblade ihop i ugnen.. men när jag startade datorn och skulle föra över filmen från kameran, tror ni den fanns där. Nope.. så det blev ingen film helt enkelt. Men tack för Youtube, det finns ju andra filmer här. Så vill du kolla in hur krympplast ter sig i ugen kan du klicka här.dsc05681Men det blev i alla fall 3 kylskåpsmagneter. Jag klippte ut platsen, satte ugnen på 140 grader, lät plasten krympa ihop och bubbla upp sig, vände den och lät den krympa ihop lite till. Sen snabbt ut med den och så pressade jag den mellan 2 bakplåtspappersbitar under vår stenmortel. Så blev de platta. Sen var det bara att klistra fast en magnet på baksidan och så var de klara 🙂

 

 

 

8 thoughts on “Kylskåpsmagneter med kontrast”

  1. Så fina! Jag har/hade också en tanke att göra något med krympplast, men alltså. Jag bara låser mig för att jag känner att jag inte kan rita. Vi får se om jag kommer ur den tanken eller om jag kommer på något annat att göra.

    Gilla

  2. Det här är ju ett jättehäftigt material! Hörde talas om det förra året första gången, också genom Monthly Makers. Och jag blir helt förälskad i dina små figurer. Speciellt den där ombre-katten alltså! ❤

    Gilla

  3. Så fina!! Jag funderade faktiskt också på krympplast till detta temat, men så blev det inte! Gillar verkligen de här magneterna, har inte tänk på att man kan använda dem som det faktiskt!

    Gilla

  4. Älskar din illustrationsstil! Superhärliga färger också 😄 Det här med krympplast har jag aldrig provat på så det var kul att se hur du använt det.

    Gilla

Kommentera

