Från grundmönster till färdigt linne

dsc06010Det här linnet var faktiskt från början en klänning, tro det eller ej. Vill du se hur den såg ut så kan du se det här. Klänningen satt liksom inte som den skulle och att sy in på i princip alla möjliga sömmar kändes för tråkigt, så kjolen fick nytt liv kan man säga.

Detta blir mitt bidrag till månadens tema som är Loppis hos Monthly makers.  Denna månaden är det Stinas Tillvaro som är värd och hon har gjort ett jättefint kakfat i tre våningar av superfint blåvitt proslin. dsc05961Jag körde också på blåvitt och såhär började jag planera linnet. Jag har lärt mig det faktiskt är rätt bra att liksom göra en skiss först. Först ville jag sy en skjortklänning, men kom på att den nog inte skulle passa mig så himla bra.. men kanske längre fram..dsc05930Här kan man se förändringar i mönstret.

Jag utgick från ett grundmönster som redan var justerat efter mina mått.

Eftersom det inte skulle vara något insnitt fram så tejpade jag ihop insnittet och klippte upp ett insnitt på sidan istället. I samband med detta förlängde jag alltihopa och formade nederkanten. I gundmönstret finns insnitt nertill. Eftersom det inte skulle vara ett figursytt linne så lät jag det vara och ökade på i sidan för mer vidd. Jag klippte även ur halsringningen.

Längst till höger är det färdiga mönstret. Bakstycket anpassade jag till framstycket. 2017-02-11När det väl kom till att sy passade jag på att testa lite olika kantningstekniker som jag inte testat förr. Nertill och i ärmhålen kantade jag med ”babyfåll” (baby-hem på engelska, är osäker på vad det heter på svenska, rullfåll?i alla fall ). Det finns jobbiga sätt att göra detta på och enklare. Detta är en enklare version.

För att sy en ”babyfåll” (se bild ovan över still vänster och två bilder fram. Klicka upp bilderna för att förstora). Börja med att pressa in 1,5-2 cm och sy tätt intill ytterkanten. Klipp sedan väldans nära sömmen men en attans vass sax.

Sen pressar du över den lilla fållen mot avigan en gång till och syr i samma söm. Då har du en synlig söm från rätsidan, och egentligen 2 sydda i samma på avigsidan. Kolla närmare på sömmen vid långfingret på andra bilden. På detta sättet får man en fåll som inte tynger ner tyget och gör plagget klumpigt.2017-02-11Halsringningen är kantad med vanligt stretchtyg i en kontrasterande färg. För att kanta på detta sättet så klipper man en remsa tyg lika lång + 5cm som omkretsen på halsringningen. Lägg räta mot räta och nåla (man ska inte dra i tyget som när man kantar i stretch + stretch). Sy runt, jag använde vanlig raksöm. Pressa isär sömsmånen och sedan (i detta fallet) det röda tyget mot avigan medan du nålar fast. Sy sedan ca 1 cm in. Sen klipper man supernära sömmen så att sömmen egentligen avslutar. Klart! dsc05927Såhär kan det se ut när man är igång och klipper 😉dsc06011Det syns inte riktigt på bilden, men bak på ryggen är ett motveck? Jag la till 8 cm mitt bak på mönstret för att få till vecket. Överdelen är i ett stycke och nederdelen är påsydd.

Så här blev det helt enkelt. Jag blev inte 100% nöjd så när ett bra stycke tyg dyker upp ska jag allt sy ett till för nu har jag ett mönster som passar perfa 🙂 Då kommer också nederdelen på bakstycket flyttas längre upp, det fanns inte riktigt utrymme på tyget att göra på det sättet denna gången 😉

Jag har använt boken Mönsterkonstruktion för Damkläder en superbra bok med grundmönster som man kan rita om ifall man känner för det 🙂

Spara

9 thoughts on “Från grundmönster till färdigt linne

  1. Wilda 23 februari, 2017 / 08:45

    Så inspirerande! Verkligen vackert och så fint beskrivet. Lätt att förstå hur du har gjort även från en som verkligen inte kan sömnad. Blir sugen på att testa. Läckert!

    Gilla

  2. fredrikapavinden 24 februari, 2017 / 08:58

    Åh så himla fint linnet blev, fullkomligt älskar tyget! Och jätteroligt att få följa med på hela processen

    Gilla

  3. Elsa 27 februari, 2017 / 17:21

    Supergulligt! Härligt att kunna återanvända något gammalt till något helt nytt!

    Gilla

  4. Anki 28 februari, 2017 / 19:05

    Så himla fint! Tyget är jättefint också 🙂

    Gilla

  5. Linnéa 5 mars, 2017 / 12:02

    Så fint! Kul att du hittade ett sätt att återanvända tyget 🙂

    Gilla

Kommentera

