En annan sorts påskägg

DSC06181Så börjar det ju gå mot påsk! De som känner mig vet att fåglar inte alltid är mina bästa vänner, all respekt åt fåglarna men jag håller mig gärna på avstånd. Det gäller fjädrar och ägg också haha! Det är ju så himla hemskt också det här med fjädrarna som tydligen tas i från kalkoner i USA som inte alltid har det så himla bra [läs sjukt dåligt]. Så jag tänkte vi kunde slå två fugor i en smäll här och fixa påskpynt och samtidigt skippa fjädrarna.

Denna månaden är temat hos Monthly Makers geometri och det var egentligen så jag fick idén till att vika de här äggen. Instruktioner hittade jag på bloggen DIY Sweden där bloggerskan använt superfint blåvitt papper. Jag storgillar tidningen Mollie Makes och däri får man alltid några ark mönstrat/illustrerat papper som man kan pyssla något med. Denna månaden var det växter som gällde och det passar ju bra till våren så de pappersarken fick det bli.. och såhär såg de ut..DSC06179Månadens värd hos Monthly Makers är förresten Fredrika som normalt sett har månadens Sypepp. Så kika in på hennes blogg, där kommer snart också alla månadens bidrag på temat Geometri samlas upp 🙂

Tyvärr så har jag inte hittat påskris än i affären och när man bor såhär i stan så kan i alla fall inte jag med att ta sekatören med ut och klippa grenar i parken haha! (Även fast det var kassabiträdets tips förra året då jag frågade efter påskris på Lilla Coop 😉 ). Så de hänger inte i påskris, men ni får tänka er att de gör det. DSC06184När jag vik klart ”äggen” så vek jag en liten bit garn dubbelt, satte lite smältlim på ändarna så de satt ihop, och limmade sen fast stumpen där hålet i ”ägget” blir.

Vill ni se hur man viker en sånt här geometriskt ägg 😉 så kan ni klicka på play. Det tog en bra stund för mig att blåsa ut ägget, men ni kan i alla fall se på ett ungefär hur det går till 🙂

Sådär ja, så nu ska jag bara göra några stycken till så får vi vänta på påskristider 🙂DSC06189

9 thoughts on “En annan sorts påskägg”

  1. Åh jag blir så peppigt glad över att det börjar rulla in Monthly Makers-bidrag på påsktema! Våren är så härligt kreativ på det viset, en vill bara göra färggranna dekorationer jämt. Bra att du påpekar det där med fjädrarna också, så knäppt hur många (även kommuner alltså) som inte ens verkar reflektera över att det är djurdelar vi pyntar med. Mycket bättre såhär! Heja 🙂

    Gilla

  2. Åh, det här pappret var ju också hur fint som helst! Har inte tänkt på att en får papper med i tidningen, men det är klart att de ska användas! Och vilken fin pedagogisk video, ska testa själv nu i veckan!

    Gilla

  3. Det där med fjädrar alltså.. Jag känner mig själv så himla himla korkad ens övervägt att köpa fjädrar i år? Usch! Superfina dekorationer du fick till, som dessutom är alldeles utmärkta på temat! Grymt 🙂

    Gilla

    1. Ja de verkar vara lite inne med vikta ägg 🙂 Du får testa, på högtider som påsk brukar det alltid finnas en stund över.. när man ätit lite för mycket godis och knappt kan röra sig 😉

      Gilla

Kommentera

