På temat djur

DSC06357Denna månaden hos Monthly makers så är temat djur. Åååå det finns ju så mycket roligt att göra! Men jag fastnade för att göra vykort och denna gången blev det kattinspirerat.

Jag målade först tassen och hjärtanen som skulle bli bakgrunden i akvarell. Texten ritade jag med tusch på sånt markerpapper, det är himla bra att scanna från för bakgrunden liksom försvinner när det är inscannat.

För att få till bakgrunden så gjorde jag en ”mönsterrapport” eller vad det kallas. Tyvärr glömde jag att ta bild på det hela, men jag gick tillväga såhär: jag ritade lite hjärtan, valde ut några av dem, scannade in dem och använde sedan Photoshop för att fixa ihop allt (jag har en ururgammal version av Photoshop Elements, men det funkar bra). Det är dumt att uppfinna hjulet på nytt så därför kan du klicka in här hos Heja Kajsa! och se hur man går tillväga. När man väl fått sin mönsterruta så kan man upprepa den i all oändlighet, typ. DSC06360Sen la jag tassen och texten ovanpå bakgrunden och skrev ut på det absolut sista pappret jag hade av de här urbra extra tjocka och rätt glansiga arken 😉 Sen blev det till att skära ut med den här skärgrejen, kan inte tipsa någon om att köpa en likadan, för den är verkligen inte bra hahaha! Ska du ha en så köp en sån med liksom kniv som man fäller ner. DSC06361Sen minsann så var det ett färdigt vykort 🙂DSC06362Såhär blev baksidan. Nu får man låtsats lite här för när man har sån vanlig skrivare så tål mönstret inte ens en fallande allergitår, men det kan man lösa lätt med lite omslagsplast som är självhäftande, eller så ser man till att skriva ut med laserskrivare så är problemet löst 😉postcardsJag gjorde lite andra förslag också innan jag bestämde mig för att välja den översta.

Det är ju lika roligt var månad att se vad alla andra skapat och snart så får vi se 🙂 Denna månaden är det Mikaela Puranen som är värd och hon har gjort en jättefin val i lera, klicka in här för att se bilder och läsa mer.

PS. Om man ägnar lite för mycket tid på att kolla in katter på Instagram så är ”pawsome” inget okänt begrepp, men det är typ som awsome.. fast paw istället.. som ju betyder tass 🙂

9 thoughts on “På temat djur

  1. Grahnslöjd 23 april, 2017 / 19:00

    Vilket kul sätt att skapa vykort. Blev jättefint, de andra förslagen såg också väldigt lovande ut!!:)

    Gilla

  2. Borgmästaren 25 april, 2017 / 15:17

    Jag är grymt imponerad av dina Photoshop-kunskaper. Känns som att det skulle vara en enorm kunskapströskel att kliva över men man kanske skulle prova någon gång…

    Jättegulligt kort blev det i alla fall och jag tycker gott du kunde printa ut några av de andra också 🙂

    Gilla

  3. Julia 27 april, 2017 / 15:41

    Så gulligt det blev! Blir så proffsigt när du använder både tekniker för hand och sen i datorn! 🙂

    Liked by 1 person

  4. fredrikapavinden 1 maj, 2017 / 10:22

    Alltså det här är så extremt gulligt och proffsigt gjort!

    Liked by 1 person

  5. Alicia 1 maj, 2017 / 11:13

    Såå fint vykort! Vem hade inte blivit glad för att få ett sånt? Har aldrig hört pawsome förut men det är ju jättekul 😀

    Liked by 1 person

  6. Johanna 1 maj, 2017 / 21:57

    så fint, och hur kul att göra egna kort?? det vill jag göra nästa gång jag ska på kalas!

    Gilla

  7. Wilda 8 maj, 2017 / 10:17

    Åh vilket mysigt kort! Älskar katttassen! Så fint att hitta ett nytt sätt att göra det på. Jag brukar mest klippa och klistra men det här verkar ju superkul 😀

    Gilla

Kommentera

