Återbruk

2017-06-18Denna månaden är temat Återbruk hos Monthly makers. Jag brukar ju vara med så varför inte vara med denna månaden också 🙂 Jag hade ett gäng halvtråkiga tröjor liggandes och tänkte jag kanske kunde göra något med dem. Denna gången blev det den svart/vitrandiga som jag satte saxen i. DSC06850Från början var det en trekvärtsärmad tröja, men jag klippte upp ringningen lite, gjorde axelbanden lite smalare och gjorde liksom som ett sprund? baktill. DSC06854Eftersom mitt symål är att öva på detaljer så tog jag tillfället i akt.. att kanta halsringningen snyggt. Jag testade att göra på ett nytt sätt, men nu har jag såklart totalt glömt vad det heter.. men det kanske heter stödstickning? Alltså när man syr fast sömnsmånen i baksidan av kantbandet så att baksidan inte åker fram på rätsidan när man sen syr fast själva kantbandet. Ja det kanske var lite knöligt förklarat, men kolla in denna videon så ser ni hur jag gjorde.

Vilken skillnad det blev liksom! Så jag ska fortsätta med denna tekniken för nästa projekt. Det blir så mycket lättare att vika över bandet mot baksidan och sen sy fast.

Jag testade att använda kantband som var lite kortare eller men lika omkrets som själva ärmhålet. Att göra kantbandet lika långt visade sig funka bäst just här. 2017-06-07Såhär såg tröjan ut från början, jag hade tröttnat lite på ärmarna som slutade lite sådär mitt på. Jag tog på ett linne utanpå för att få ett hum om hur mycket jag kunde klippa bort.

Det lite roliga med alltihopa var att jag klippte bort ärmarna först som de var. Man blir ju lätt självkritisk när man syr själv, men jag kan säga det inte var så symmetriskt tillklippt här inte så det var lite klurigt att få till det jämnt eftersom jag inte kunde utgå från grundbitarna och mäta på dem 😉

Summa summarum, det var roligt att få användning av något som jag annars inte ville använda 🙂 Sen var det toppen att ha ett plagg att öva nya tekniker på. Win-win helt enkelt 🙂

Denna månaden är det Bea Hallberg som är värd, kolla in hennes blogg för där kommer snart alla bidrag för denna månaden upp 🙂

3 thoughts on “Återbruk”

  1. Så bra remake:at! Känns både mer användbar som linne och dessutom så mycket finare med detaljerna du lagt till (älskar ryggen!) 🙂

    Gilla

Kommentera

