Supergoda jordgubbsknyten och kallbrygt te

DSC06824Jo minsann, de här ”kakorna” var supergoda och de va inte så svåra att göra heller. Det är färdigköpt smördeg och så är det jordgubbar och rabarber inuti..DSC06810Jag kavlade ut degen lite tunnare innan den skars i bitar, sen penslade jag ägg på innan fyllningen fick gå på..DSC06814Klämmer ihop kanterna gör man med en gaffel, så blir de såhär fina..DSC06820Under tiden som kakorna stod i ugnen så gjorde jag lite kallbryggt te. Underskattat i värmen. Jag hade grönt te med citrussmak som var köpt i lösvikt. Sen la jag i jordgubbar och lite citronmeliss och så fick det stå en timma eller så i kylen. DSC06828Sen minsann blev det fika 🙂

Jordgubbsknyten med rabarber

  • 1 stång rabarber
  • 2 msk vatten
  • 1/3 ask jordgubbar (tror det var 500g i)
  • 1 msk maizena
  • 1-2 msk apelsinjuice
  • socker (jag tog ungefär 0,75 dl)
  • 1 rulle smördeg, färdigköpt (jag köpte kyld)
  • 1 ägg
  • ev. lite flagad eller hackad mandel

Börja med att skära rabarbern i tunna skivor, lägg den, vatten och socker i en liten kastrull. Låt koka upp och ha sedan i maizena, apelsinjuice och jordgubbarna som du hackat i grova bitar. Låt koka ihop och låt sedan svalna. Krämen ska vara ganska tjock. Smaka av med socker så du får det så sött som du vill ha, jordgubbarna jag hade var väldigt söta.

Kavla ut degen något och dela den i fyrkanter. Pensla med ägg, lägg på 1 msk fyllning eller så och vik ihop, kläm ihop skarvarna med en gaffel. Baka av i 225 grader tills de är gyllenbruna och har puffat upp sig, sådär 12 min.

Låt svalna på plåten och ringla sedan över glasyr gjord på florsocker och lite vatten. De håller sig ett par dagar i kylen, men går annars att frysa. Smakar bäst gör de alldeles nybakade 🙂

Ps. har aldrig testat att röra i maizena i varm vätska utan att först ha spätt ut med vatten, men läste i ett annat recept det skulle funka. Tro det eller ej, det blev först lite klumpar men de kokade bort.

Tror minsann det funkar att bara ha i jordgubbar direkt också om man hackar dem grovt och sen rör i lite socker, alltså skippa hela koka-kräm-biten 🙂

Kommentera

