En enkel kjol och en kaktuströja

DSC07015Sådär ja, även om det inte kommit upp några inlägg på bloggen så har det sytts 😉 Ett av mina symål detta året var att försöka satsa på detaljer så det har blivit gjort.DSC07012Först denna kjolen. Jag såg en liknande kjol från Inwear men den kostade 699kr. Tyckte det var lite dyrt så jag slog till på att sy en egen. Jag hittade sånt ripsband som är överst på kjolen på Ohlssons tyger. Själva kjolen är bara ett enkelt grundmönster på kjol från Mönster och konstruktioner för Damkläder. Tyckte att passformen blev rätt bra och fick för en gångs skull till dragkedjan 🙂 Vet inte riktigt om man liksom ska göra nederdelen av kjolen smalare typ lite mer pennkjolsform, vad tror ni om det?

Fållade gjorde jag med en dold söm. OMG! Det är ju värsta grejen! Jag hittade en guide på With Heartshaped bruises. Kommer absolut fålla på detta sättet igen, det enda som var lite klurigt ar att tänka ut var man skulle vika för att få fållen där man ville ha den.

Kjolen är så svart att man varken ser fållen eller detaljerna på de stora bilderna, men man ser lite mer på detaljbilden ovanför. DSC07052Det här kaktustyget hittade jag på Stoff och Stils rea och fick en bra bit för bara sådär 50kr. Så det blev en tröja av det hela. Kaaaanske inte direkt en färg som matchar min hudton, haha! Men jag blev väldigt nöjd med passformen och med själva halsringningen. Det var också några av de sakerna jag hade på mitt symål som fick bockas av 🙂DSC07010.JPGMönstret fick jag fram genom att klippa isär en gammal tröja och sen använda den som mönster. Jag la till 1,5 cm som sömsmån för den var i minsta laget från början. Det gick finfint! Tips blir det på att göra så här också, för har man en tröja som sitter bra som går att rita av eller klippa isär så spar man de pengarna på ett mönster som man sen ändå måste anpassa (vilket ju är det jobbigaste av allt med att sy, när själva justeringen tar 100 år och det ändå inte blir som man vill).DSC07013Förresten så är här en liten sneak peak för en annan sak som är klar 😉

Den svarta kjolen och kaktuströjan blir mina bidrag till månadens Sypepp med Sew it yourself som denna månaden hålls av Fredrika på Vinden 🙂

Jag har också en ny stickning på gång, för stickandet har legat lite i vila. Nu när jag sytt en hel del så får vi sätta stopp där lite 😉 Men mer om det en annan gång 🙂

1 thought on “En enkel kjol och en kaktuströja”

Kommentera

