Gör ett eget kamerafodral

DSC07710Om ni undrar om jag letat efter ett fodral till våran kamera så är svaret ja. Länge har jag letat. Och hittat såna typ trekantiga historier med en tjock rem som gör kameran minst fyra gånger större. Eller de i skinn/läder som liksom bara täcker vissa delar av kameran och som inte tål regn.

Så jag försökte sy ett eget fodral, två gånger, men det gick åt pipan och jag gav typ upp. Det här var det tredje försöket. Å äntligen 🙂 Jag tänkte man var tvungen att göra ett fodral som liksom hade kamerans exakta form, typ som att det går ut lite fram vid linsen. Men det visar ju sig att det går alldeles perfekt att göra ett kantigt ett. Vi har en 30 mm lins och zoomlinsen som kom med till och de är ganska stora. Hade den mot förmodan varit större så misstänker jag man ändå fått ha dem vid sidan om även om man köp ett fodral.

Det här blir också mitt bidrag till månadens Monthly makers som i oktober har temat Foto. DSC07707Jag använde spilltyger, så det blev isbjörnar på utsidan och neonorange på insidan. DSC07709Först hade jag tänkt att ha tryckknapp, sen kardborre, men så kom en tjej i vår stickgrupp på att det såklart ska vara ett sånt här hjälmknäpp-spänne 🙂 Nu var ju inte lockets längd tänkt för det från början, men det fick gå i vart fall. Så jag sprang i väg till Slöjddetaljer, butiken där de har ALLT! Såklart hade de såna här spännen 🙂 Jag råkade såklart knäcka nålen på symaskinen, fick den inte i ögat den här gången heller, hoppas de aldrig händer, så jag fick så klart för hand. DSC_0731 (1)Lite klurigt att ta kort på ett kamerafodral med kameran i, så detta blir en mobilbild. Kanske inte ser helt perfa ut, men fodralet fyller absolut sin funktion. DSC07675Tänkte jag får dela lite bilder också som vi tog i helgen eftersom det ändå är på tal om fotot. Vi var i Alnarp som ligger mellan Malmö och Lomma (i princip) och gick en runda. DSC07676DSC07686DSC07691Såg på en massa fina löv och tog bagel-lunch med ”oboy” till 🙂DSC07703DSC07705DSC07702Skulle du också vilja sy ett fodral till din kamera så kommer ungefärliga instruktioner på hur jag gjorde här.

Sy ett kamerafodral

Lägg kameran på ett papper och rita runt så du får en rektangel.

Du får fram fodralet genom att sy två ”tygpåsar” som man lägger i varandra räta mot räta. Du syr sen ihop dem i överkanten hela vägen runt, men lämnar 4 cm så att du kan vränga allt ut och in. Du får då två tygpåsar som hänger ihop i ”ytterkanterna” dvs. det som sen blir fodralets uppåt-kant.

Jag klippte till vadd i samma storlek som innerfodralet. EN botten och en remsa som gick runt kanten. Det är inte supersupernoga med storleken, men det ska täcka på ett ungefär. Jag sydde fast vadden med en raksöm mitt på remsan och mitt över mittenbiten. DSC07630DSC07631Vräng allt ut och in, tryck innerpåsen i ytterpåsen och sy ihop hålet för hand. Sy sen 1 mm från kanten så att de hålls på plats. Sy också en söm mitt under på, i sömmen undertill så att påsarna även hålls på plats där. Här längst ner på sidan kan du se bilder på hur själva påstekniken går till.

När detta är klart så har du ditt fodral halvvägs klart, det är bara locket kvar. Det ska vara lika brett som fodralets bredd – 2 cm så att kamera remmen får plats. Jag använde ett tefat som mall för att få till svängen på locket och sen en rak linje rakt av, eftersom jag tyckte det blev för runt. Men här kan man göra så som man tycker blir fint. Klipp ut två bitar med 0,5 cm sömsmån. Sy räta mot räta, lämna en liten bit öppen. Vräng ut och in och sy en kantsöm nån mm in runt hela fodralet så att även hålet sys igen. Sy fast locket med två sömmar bak på fodralet. Sy sedan fast kardborre, knäppe eller något annat som du tycker passar bra kanske en knapp och en gummisnodd.

Längden på locket beror helt och hållet på hur stor din kamera är, så prova dig fram. Det är bara att börja med en lite längre bit och klippa den i lagom storlek.

Det klurigaste med alltihopa är att få till storleken på själva påsarna. Eftersom det var rätt krångligt att förklara i text så försökte jag rita en bild 😉

dsc_0732.jpgMan kan såklart så på ett fack på utsidan eller nåt annat piffigt, det är ju bara fantasin som sätter gränser 🙂

6 thoughts on “Gör ett eget kamerafodral”

  1. Vilket enkelt sätt att göra ett kamerafodral! Har letat länge efter det perfekta fodralet, men det verkar ju som att man skall satsa på att sy ett eget istället 😉 Vilka fina bilder du fotat i Alnarp, det är verkligen en av de finaste platserna som jag har besökt i Sverige.

    Liked by 1 person

  2. Wow vilket fint fodral Alexandra! Det här har jag tänkt flera gånger att det vore roligt att sy. Ska spara denna instruktion för framtida bruk 🙂 Hemskt förtjust i björntyget också. Bra jobbat!

    Gilla

Kommentera

