En vecka av smoothies

2018-04-15Jag fick lite inspiration häromdagen.. eller förra helgen kanske jag ska säga och slog till på att ta fram mixern. Det var superlängesedan jag gjorde smoothies, men nu var suget tillbaka. Oftast blir det ju man gör lite samma, så jag gav mig själv utmaningen att försöka göra en olik varje dag.

Så uppifrån vänster och runt så är det i:

  1. 3 puckar frusen spenat, lite frusen mango, 1 liten banan, 2 msk havregryn, lite färsk ingefära och vatten för att späda den tunnare.
  2. 2 isbitstärningar frusna hallon, 2 dl mjölk, 2 msk havregryn, lite honung och lite vatten (denna var URGOD!)
  3. 1 riven morot, 1 dl frusna mangotärningar, 1/2 banan, lite apelsinjuice och lite vatten.
  4. 1 dl frysta blåbär, filmjölk, 1/2 banan, 2 msk havregryn, lite honung.
  5. 3 puckar spenat, filmjölk, 3/4 dl frusna mangotärningar, 1/2 banan, 2 msk havregryn, vatten.
  6. Blåbär + mango + filmjölk + 2 msk havregryn.

Det bästa med spenaten är att det känns ganska nyttigt, det är smidigt att ha i frysen, inte särskilt dyrt, smoothien får fin färg, men det smakar inte spenat 😉

Jag gillar att ha i havregryn för det gör det lite tjockare, men har man en slöare mixer så kan man utesluta för man vill att det ska mixas så slätt att man inte känner bitarna liksom.

Vi har nästan alltid lättfil hemma, men det funkar ju med vaniljyoghurt eller naturell yoghurt också. Jag brukar späda med vatten men juice eller valfri mjölk funkar ju lika bra.

Tyckte det var roligt att alla fick så fin färg och det känns ganska lyxigt att sörpla i sig med sugrör 🙂

Det där med frysta bär förresten.. det ska ju kokas först. Svenska blåbär från ica som är plockade i sverige (står iaf på paketet) att de inte behöver kokas. Men vill man ha hallon eller jordgubbar eller nåt så e de faktiskt ganska enkelt fixat. Lägg bären i en gryta med lite vatten. Koka upp å släng i istärningsform. Frys och pluppa ut bitarna å lägg dem i en burk eller zip-påse. Sen är det bara att mixa på när man känner för det.

Vad har du helst i din smoothie? Kom gärna med tips 🙂

Annonser

2 reaktioner till “En vecka av smoothies”

  1. Åh jag älskar smoothies! Mina favoriter att ha i är: Jordnötssmör (blir god smak som ger lite sälta och konsistens), solrosfrön (smakar lite nötigt och blir sååå gott när en inte mixar ner dem helt utan de får vara lite crunchie) apelsin (blir superläskande!) Åh nu blev jag sugen på att göra smoothies igen!

    Gilla

Lämna ett svar till fredrikapavinden Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s